Nieuwe rechter, nieuwe visie: \'10 procent boete bij ontbinding koopcontract buitensporig’

Geplaatst op: 24-05-2022, 13:10:30

Als een woningkoper niet voldoet aan de voorwaarden van een financieringsvoorbehoud, dan geldt standaard een boeteclausule van 10 procent van de koopsom. Volgens eerdere rechters hoeft de hoogte van de boete geen verband te houden met de werkelijk geleden schade. De rechtbank in Dordrecht voegt een nieuw hoofdstuk toe en matigt een boete tot 1 procent van de koopsom.

Koper en verkoper waren een koopsom van 267.500 overeengekomen. De koop ging niet door, waarna de verkoper recht meende te hebben op 26.750 euro boete. Vier maanden later werd de woning alsnog verkocht voor een bedrag van 321.000 euro.

50K meer opbrengst

Bij de rechter vroeg de koper om matiging van de boete, vooral vanwege het feit dat er feitelijk geen schade is geleden. Eerdere rechters trokken zich daar niets van aan, de boete is een standaardbeding in koopcontracten. Maar in Dordrecht vond de rechter het beding in de gegeven omstandigheden ‘buitensporig’ en leidend tot een onaanvaardbaar resultaat.

Matiging is billijk

De eisende partij kon ter zitting niet aantonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden als gevolg van het ontbonden contract. Bovendien ging het om een overeenkomst tussen twee particulieren en was er sprake van schuldenproblematiek bij de koper. De rechtbank oordeelt dat een boete van 1 procent op zijn plaats is: 2.675 euro.

Omdat beide partijen deels in het ongelijk zijn gesteld, dienen ze hun eigen deel van de proceskosten te dragen.

Bron: bijdrage van 19 mei van Bart van de Laak op www.amweb.nl